خرید و قیمت استکان محرم، قوری مذهبی و وسایل چایخانه هیئت
در طراحی فضاهای زندگی و فعالیت انسان ها بنا برنیازهای انسانی، زیر فضاهای مختلفی در نظر گرفته می شود. آشپزخانه از فضاهای مهم و قلب تپنده ی فضاهای زندگی، سکونت و آمد و شد انسان هاست. فرقی نمی کند که این فضا یک کمپلکس تجاری و مال ( مثل اطلس مال، مگا مال، پالادیوم، ایران مال، تیراژه، پلازا، سام سنتر، میلاد نور در تهران باشد یا مراکز بزرگ خریدی مثل الماس شرق و آرمیتاژ در مشهر و یا مراکز تجاری اطلس کیش، دامون کیش، پردیس کیش و ... در جزیره کیش) باشد؛ یا یک وزارتخانه و سازمان بزرگ دولتی، یا یک واحد اداری و کسب و کار کوچک بخش خصوصی، یا یک خانه و آپارتمان مسکونی، یک درمانگاه، یک مدرسه، یک مسجد، حسینیه و محلّ هیئت، و یا حتّی یک وسیله سفر مثل هواپیما و قطار! در همه ی این فضاهای سکونت دائم یا محل سکونتِ موقت، مقوله آشپزخانه یک عنصر کلیدی است؛ زیرا انسان یک مخلوق ضعیف و غیر مستقل و نیازمند است وحیات مادّی انسان وابسته به غذاست.
نقش حیاتی آب و نوشیدنی ها در حیات و سلامت انسان
ساختار بدن انسان به گونه ای است که به غذاهای مختلفی مثل آب و مایعات، میوه و سبزیجات، غلّات و مواد پروتئینی نیاز دارد؛ در این میان نقش آب و مایعات برای بدن کلیدی تر می باشد چرا که بیش از 60 درصد وزن بدن ما انسان ها را آب تشکیل می دهد. آب در بدن انسان کارکردهای حیاتی بسیار مهمی بر عهده دارد: تنظیم گرمای بدن، ضربه گیری و مدافع سلامت اعضا بدن، حلّال مواد حیاتی، پاکسازی بدن، سلامت پوست، جلوگیری از سکته قلبی، تناسب اندام، افزایش انرژی بدن، تغذیه سلول های بدن، دفع سموم و مواد زائد و سلامت دستگاه گوارش، بهبود دردهای مفصلی، کاهش استرس، بهبود عملکرد مغز و...
دهیدراته شدن بدن یعنی جسم انسان دچار کم آبی و آثار سوء آن و مختل شدن عملکرد طبیعی بدن شود که فرد در اثر بی توجهی می تواند تا سر حد مرگ پیش برود. ضمن این که کارشناسان علوم تغذیه و زیستی معتقدند انسان بدون آب فقط تا حدود 4 روز می تواند ادامه حیات بدهد.
آشپزخانه و آبدارخانه قلب تپنده ی خانه، اداره، هیات و موکب
این اهمیت آب و لزوم تغذیه بدن، حضور آشپزخانه به عنوان قلب تپنده ی زیستگاه های انسانی را اجتناب ناپذیر کرده است. روحیه تغییر، تنوع طلبی و علاقمندی به طعم ها موجب شده تا آدم ها آب مورد نیاز خود را با نوشیدنی ها و غذاهای مختلف تامین کنند. آب طبیعی، غذاهای آبدار، بستنی، میوه ها و سبزیجات، نوشابه ها، شیر قهوه، انواع نوشیدنی ها، شیر، شربت ها، شیر کاکائو، دوغ، دمنوش ها، دم کردنی ها، آب میوه ها، خیسانده میوه خشک در آب، قهوه و چای و... انواع مواد خوراکی با پایه ی آب و مواد روان هستند که انسان ها به فراخور از آنها استفاده می کنند. ناگفته نماند هر چند این مواد می توانند آب مورد نیاز بدن را تامین کنند امّا باید دقت شود تا حتی المقدور از مواد طبیعی تر و بدون آلاینده های شیمیایی استفاده کرد.
قهوه و چای، آشنای دیرینه سفره، دورهمی، گعده، مهمانی و مزاج ایرانی
امروزه چای به عنوان یکی از نوشیدنی های فراگیر در ایران عزیز ما مصرف می شود. هرچند چای در دنیا پیشینه ی چند هزار ساله دارد امّا ورود آن به ایران به ده های آخر قرن سیزده هجری شمسی – یعنی کمتر از 150 سال پیش - باز می گردد. به نظر می رسد تا قبل از آن مصرف قهوه در ایران مرسوم بوده و نام قهوه خانه همین مطلب را به ذهن متبادر می سازد. کشت وسیع چای پس از اولین ورود آن در پهنه های شمالی کشور، در کنار تجارت و واردات آن، موجب شد تا مصرف این نوشیدنی افزایش یابد و به مقدار زیادی از مصرف قهوه بکاهد. هر چند هر دوی این موارد را به عنوان گیاهان دارویی باید تلقّی کرد و طبعا مصرف آن را کنترل نمود، لیکن کارشناسان علوم تغذیه برای قهوه خواص بسیاربهتر و ارزشمندتری را ذکر می کنند. بر همین اساس نیز رویکرد مجددی در افزایش مصرف قهوه در جامعه دیده می شود و امروزه دهها شرکت داخلی به تولید گونه های مختلف قهوه های خالص و فرآوری شده با بسته بندی های مختلفی نظیر ساشه تک نفره، قهوه ی آماده لیوانی و... اقدام می کنند. نوشیدنی ها به ویژه چای، پای ثابت پذیرایی های خانواده ایرانی، ادارات و سازمان ها، میهمانی ها، هیات ها و مساجد و... می باشد.
پیوند ناگسستنی چای و چایخانه با برانگیختگی عواطف انسانی ایرانیان
یک نوشیدنی گرم مثل چای، قهوه، شیر قهوه، دمنوش و... زمینه آن را فراهم می کند تا: گپ و گفتی شکل بگیرد؛ خستگی از بدن خارج شود؛ فضای سرد بین افراد محو شود؛ دورهمی شکل بگیرد؛ افراد احساس آرامش و رفع خستگی کنند؛ تمرکز افراد بیشتر شود؛ صمیمیت ها و حرف های از سر مهر و محبت جریان پیدا کند. مصرف چای و قهوه تقریبا پای ثابت صبحانه ایرانی است و در مناطقی مثل خطّه ی ترک زبانان، مصرف چای لیوانی مرسوم تر است.
استفاده از ظروف مذهبی در مجالس اهلبیت (ع)
مساجد، حسینیه ها، هیئت ها، موکب ها، روضه های خانگی، روزه های هفتگی، روضه های ماهانه، سفره های نذری مثل سفره حضرت رقیه (س)، سفره ی امام موسی بن جعفر (ع)، سفره ی نذر امام زمان (عج)، ختم انعام، جلسات ختم حدیث کساء، زیارت عاشورا، ختم سوره ی یس، و دیگر برنامه ها و مراسم های تعزیت و اقامه عزای شهادت اهلبیت عصمت و طهارت، و همچنین مجالس ختم اموات مومنین ( شامل سوم، هفتم، چهلم وسال) از جاهایی هستند که بیشترین میزان مصرف و عرضه ی چای و در مواردی قهوه در آن انجام می شود. چرا که این محل های اجتماع و مجالس ذکر مصیبت، عموماً با ساده ترین شکل برپا می شوند و ساده ترین پذیرایی آن نیز چای – به همراه قند یا شکر یا خرما – است. میهمانان این مجالس نیز که با نیت خالصانه ی ذکر مصیبت و اقامه عزا و ثبتِ نام آنان در پرونده ی محبان و عزاداران اهلبیت پیامبر خاتم (ص) به مجلس آمده اند، چندان به دنبال زرق و برق پذیرایی نیستند. طبعا از مهم ترین این مجالس برای اظهار محبت به ساحت قدس حضرات معصومین و بیزاری جویی از دشمنان و قاتلین اهلبیت علیهم السلام، مجالس عزاداری محرم و صفر، مجالس فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س)، پیاده روی زیارت اربعین سید الشهدا (ع) و مجالس مربوط به شهادت دیگر امامان معصوم (ع) می باشد.
نکته ی مهمی که باید به آن توجه شود اِشراف حضرات معصومین بر جهان هستی می باشد زیرا آنان به خواست الهی دارای ولایت تکوینی هستند. به تعبیر متن اِذن دخول حرم های مطهر امامان شیعه، آن حضرات شاهد زیارت ما هستند و کلام و فعل ما را می بینند؛ لذا اخلاص بانیان، ساعیان و خدمتگزاران مجالس اهلبیت، ریز به ریز ثبت و ضبط می شوند.به خصوص جاهایی که به لحاظ شئونات اجتماعی متعارف، جزء کارهای ساده و دون و سطح پایین تلقی می شوند چه بسا بیشتر مورد عنایت اولیای دین قرار بگیرد. لذا بسیار دیده ایم که افراد زیادی با تحصیلات عالیه، با مشاغل مهم در جامعه و با داشتن موقعیت اجتماعی و تمکّن مالی عالی، بسیار بی ریا، خالصانه و بی سر و صدا و ناشناخته، به دور از هر گونه کار ویترینی، در کارهایی مثل خدمتگزاری در حرم، کفشداری حرم، چایخانه و آبدارخانه موکب، و نظافت هیئت و مسجد و حسینیه ها فعالیت می کنند. این فعالیت ها هم عاشقی می خواهد، هم باب آشنایی با خوبان است، و هم مدخل دستگیری وعنایت و نجات است. بسیاری از همین افراد با نیت ذر چایخانه، حتی بخشی یا تمام هزینه های چایخانه و موکب را می پردازند زیرا:
سماوری که به بزم حسین (ع) می جوشد بخار رحمت آن جُرم خلق می پوشد
استکان نعلبکی محرم، و موکب های اربعین
پذیرایی از شرکت کنندگان در مجالس حسینی و اهلبیت علیهم السلام طبعاً در ظروفی انجام می شود. استکان، نعلبکی، شکردان، جای قند، قوری، فنجان، لیوان، فنجان قهوه خوری، قندان و شکرپاش از ظروف معمول و مرسوم برای پذیرایی با چای و قهوه می باشند. در سال های اخیر از سوی هنرمندان محب اهلبیت، ابتکارهای زیبایی در این رابطه زده شده است به گونه ای که این وسایل با نمادها، اذکار، اشعار و اسامی زیبای حضرات معصومین طراحی، تولید و عرضه می شود تا این پذیرایی و نوشیدنی ساده، در کنار تغذیه جسم ، یک غذای حیاتی مورد نیاز روح انسانی را نیز دارا باشد. به تعبیر دیگر، با تزیین شدن این وسایل به نام شکوهمند اولیای دین الهی، آن وسایل ساده تبرّک پیدا می کنند. این ظروف که در جامعه به ظروف مذهبی، یا ظروف چایخانه، ملزومات هیئت، ملزومات پذیرایی از مهمان اهلبیت، پذیرایی ازگریه کن امام حسین (ع)، ظروف پذیرایی از زائر امام حسین (ع)، یا استکان محرم، نعلبکی سیدالشهدا و قوری محرم شهرت یافته اند، عموماً از ساده ترین کالاهای موجود در بازار تولید می شوند، امّا از آن جهت که پشت این فکر، اخلاص، معنویت و ارادت به ساحت مقدس اهلبیت پیامبر رحمت نهفته است، لذا این وسایل ساده و دور از تفاخر، راه خود را به زندگی های خانواده های شیعیان باز کرده و آنان با خلوص نیتی وصف ناپذیر این وسایل ساده را در زندگی خود وارد کرده اند؛ آنرا جزء وسایل دکوری، متبرک و حتی فاخرِ خانه خود قرار می دهند و در واقع این وسایل ساده تا پذیرایی از میهمانان و بخشی از سبک زندگیاسلامی و دینی آنان راه یافته اند. البته این استفاده از ظروف مذهبی به مجالس عزاداری ختم نمی شود و بسیاری از این ظروف در مجالس شادمانه معصومین نیز استفاده می شود.
جنس قوری و استکان فاطمیه و محرم
در تولید لوازم چای خانه هیئات، شامل استکان، نعلبکی، قوری، کتری، لیوان، فنجان، قندان، جای شکر و ... از موادی مثل شیشه، سرامیک، چینی و یا شیشه های مقاوم شده موسوم به پیرکس بکار می رود. قوری های پیرکس نسبت به حرارت مقاوم تر هستند. این لوازم در مواردی نیز با فلزاتی مثل برنج، مس و استیل تولید می شوند. اگر در چایخانه ها از سماور استفاده شود، معمولا جنس آن ها نیز برنج، استیل و مس می باشد.
تنوع در سایز و حجم ملزومات چای خانه محرم، اربعین و فاطمیه
اندازه و سایز ملزومات چایخانه مجالس اهلبیت (ع) متفاوت است. این تفاوت سایز در کلیه اقلام مشهود است. مثلا استکان کمر باریک کوچک ، استکان کمر باریک بزرگ، استکان عینکی کوتاه و بلند، تیم لیوان، لیوان، ماگ و... حجم مختلف دارند. یا مثلا در کارخانه فنجان در اندازه های مختلف برای انواع قهوه تلخ، فنجان سایز قهوه لاته، فنجان شیر شکلات، فنجان هتلی استاندارد، فنجان اسپرسو و... تولید می شود؛ یا قوری ها در سایزهای کوچک، یک لیتری، دو لیتری و بزرگ تر برای هیئت ها، مساجد و حسینیه ها و موکب های بزرگ، تولید و به نام ائمه (ع) زینت و متبرّک می شوند. برخی از محصولات به صورت تک فروخته می شود و برخی دیگر به صورت ست و بسته ای. مثلا استکان کمر باریک و نعلبکی ها عموما دربسته های 6 عددی عرضه می گردد. موکب های اربعین که به طور مرتب و در تعداد انبوه زائر دارند و مشتاقان چای ارباب در مسیرهای اربعینی تجمیعی هستند، یا چایخانه بزرگ حرم مطهر ثامن الحجج حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) از جاهایی هستند که از قوری و کتری های بزرگ برای پذیرایی زائرین حسینی و رضوی استفاده می کنند.
نحوه ی چاپ استکان، فنجان و قوری مجالس محرم و صفر
برای چاپ کردن اسامی متبرّک و اذکار بر روی ملزومات و وسایل چایخانه، از روش های مختلف چاپ استفاده می شود. چاپ کوره ای، چاپ سابلیمیشن و چاپ لیبل شیشه ای از روش های مرسوم برای چاپ روی ظروف آشپزخانه و وسایل چای خوری موکب می باشد.
در چاپ کوره ای از حرارت بالا تا حدود 800 درجه سانتیگراد استفاده می شود و چاپ انجام شده از دوام بالاتری برخوردار است و به اصطلاح گفته می شود این کار خش ناپذیر است. به طور طبیعی برای سالم ماندن ظروف در این حرارت بالا، ظرف مربوطه باید از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.در عین حال توصیه می شود که ظروف چاپ کوره ای را با مواد اسیدی مثل وایتکس، سیم ظرفشویی، اسکاچ و ماشین ظرفشویی نشویید. در این روش چاپ، بر روی اسامی متبرک لایه محافظی وجود ندارد و کسانی که در دست زدن به اسامی معصومین (ع) احتیاط می کنند باید دقت لازم را به خرج دهند یا مثلا با محلول لاک بی رنگ لایه ی حفاظ ایجاد کنند.
چاپ سابلیمیشن روش جدیدتری نسبت به چاپ کوره ای است. برخی اقلام چای خانه به این روش چاپ می شوند. در این روش امکان تنوع رنگ چاپ بیشتر است؛ ضمن این که لایه ی محافظ بر روی نوشته و طرح محصول وجود دارد. البته دوام این نوع چاپ نسبت به چاپ کوره ای کمتر می باشد لذا توصیه های مربوط به شستشو که در بالا گفته شد در این موارد نیز باید رعایت شود.
چاپ به روش لیبل شیشه ای نیز از دیگر روش های مرسوم است که بعضاً در چاپ ظروف چایخانه محرم و اربعین استفاده می شود. در این روش نیز باید در شستشوی ظروف احتیاط لازم انجام شود تا دوام چاپ، ماندگار یبیشتری داشته باشد.
به جرات می توان گفت که چاپ کوره ای با دوام ترین چاپ می باشد و لذا برای استفاده در هیئت های پر جمعیت و استفاده مستمر یا در اماکنی مثل موکب های اربعینی، استفاده از استکان نعلبکی چاپ کوره ای ترجیح دارد. اما برای روضه های خانگی و مجالس مذهبی محدود می توان از این وسایل با گونه های چاپ دیگر استفاده کرد و ضمن رعایت نکات گفته شده، تا مدت ها از این ظروف استفاده کرد.
فروشگاه دیدار در مورد هر کدام از محصولات چایخانه تولید و عرضه شده در فروشگاه اینترنتی خود، به نوع چاپ آن اشاره می کند و شایسته است خریدار و مخاطب محترم، برای استفاده به نکات بالا توجه نماید.
استفاده از برندهای ایرانی در تولید ظروف مذهبی
برای تامین استکان نعلبکی و سایر ظروف مصرفی در ملزومات پذیرایی مجالس مذهبی، ازمحصولات کارخانه های ایرانی مختلفی استفاده می شود. این کار به شکوفایی اقتصاد ملی و اشتغال نیروی کار ایرانی و کمک به خودکفایی کشور و استقلال ایران اسلامی در برابر هجمه های آمریکا واستکبار جهانی کمک می کند؛ ضمن این که از واردات این اقلام می کاهد و از قیمت پایین تر نیز برخوردار است. از برندهایی که بیشتر برای چاپ نوشته و لوگو استفاده می شود می توان به این واحدهای تولیدی و صنعتی اشاره نمود: بلور کاوه، چینی مقصود، بلور اصفهان، چینی زرین، چینی نسترن، چینی تقدیس و...
به طور طبیعی همه ی واحدهای صنعتی محصولاتی با یک کیفیت عرضه نمی کنند لذا برای دوام بیشتر محصول می توان تمهیداتی اندیشید. یکی از مهم ترین کارها آن است که این وسایل – بویژه استکان ها – در معرض سرد و گرم شدن یکباره و دائم قرار نگیرند. یعنی برای جلوگیری از شکسته شدن استکان یا قوری که تازه می خواهید آب جوش در آن بریزید، در ابتدا کمی آبجوش یا چای داغ در ته آن ریخته، تامّلی داشته باشید یا همان آب جوش را داخل استکان بگردانید و سپس آن را با چای داغ یا قهوه ی داغ یا سایر نوشیدنی های گرم پر کنید.
یادآوری این نکته هم خالی از لطف نیست که در فرآیند تولید استکان های کمر باریک شرکت بلور کاوه، گره هایی در لبه ی برخی استکان ها وجود دارد که از دید کارخانه به معنی معیوب بودن کالا نیست.
قیمت و سفارش خرید ملزومات چایخانه موکب، هیئت و حسینیه
دفتر فرهنگی دیدار تلاش دارد تا استکان نعلبکی، قوری و سایر ملزومات چای خانه و مجالس مذهبی را در طرح ها و سایز های مختلف، با کیفیت و جنس خوب ایرانی و با مناسب ترین قیمتها ارائه نماید. برای مشاهده طرح ها و قیمت محصولات به سایت فروش اینترنتی دفتر فرهنگی دیدار مراجعه فرمایید.