خرید و قیمت استکان نعلبکی مذهبی روضه و هیئت، قوری مناسبتی، وسایل چایخانه هیئت و چای روضه
در طراحی فضاهای زندگی و فعالیت انسان ها بنا برنیازهای انسانی، زیر فضاهای مختلفی در نظر گرفته می شود. آشپزخانه از فضاهای مهم و قلب تپنده ی فضاهای زندگی، سکونت و آمد و شد انسان هاست. فرقی نمی کند که این فضا یک کمپلکس تجاری و مال ( مثل اطلس مال، مگا مال، پالادیوم، ایران مال، تیراژه، پلازا، بام لند، ارگ سنتر، تندیس، استور روشا، سام سنتر، بوتیک مال ملل، مدرن الهیه و میلاد نور در تهران باشد یا مراکز بزرگ خریدی مثل الماس شرق و آرمیتاژ در مشهد و یا مراکز تجاری اطلس کیش، دامون کیش، پردیس کیش و ... در جزیره کیش) باشد؛ یا یک وزارتخانه و سازمان بزرگ دولتی، یا یک واحد اداری و کسب و کار کوچک بخش خصوصی، یا یک خانه و آپارتمان مسکونی، یک درمانگاه، یک مدرسه، یک مسجد، حسینیه و محلّ هیئت، و یا حتّی یک وسیله سفر مثل هواپیما و قطار! در همه ی این فضاهای سکونت دائم یا محل سکونتِ موقت، مقوله آشپزخانه یک عنصر کلیدی است؛ زیرا انسان یک مخلوق ضعیف و غیر مستقل و نیازمند است وحیات مادّی انسان وابسته به غذاست.
نقش حیاتی آب و نوشیدنی ها در حیات و سلامت انسان
ساختار بدن انسان به گونه ای است که به غذاهای مختلفی مثل آب و مایعات، میوه و سبزیجات، غلّات و مواد پروتئینی نیاز دارد. این مهم و درجه اهمیت و میزان مصرف این مواد در هرم غذایی توسط کارشناسان تغذیه مشخص می شود. در این میان نقش آب و مایعات برای بدن کلیدی تر می باشد چرا که بیش از 60 درصد وزن بدن ما انسان ها را آب تشکیل می دهد. آب در بدن انسان کارکردهای حیاتی بسیار مهمی بر عهده دارد: تنظیم گرمای بدن، ضربه گیری و مدافع سلامت اعضا بدن، حلّال مواد حیاتی، پاکسازی بدن، سلامت پوست، جلوگیری از سکته قلبی، تناسب اندام، افزایش انرژی بدن، تغذیه سلول های بدن، دفع سموم و مواد زائد و سلامت دستگاه گوارش، بهبود دردهای مفصلی، کاهش استرس، بهبود عملکرد مغز و...
دهیدراته شدن بدن یعنی جسم انسان دچار کم آبی و آثار سوء آن و مختل شدن عملکرد طبیعی بدن شود که فرد در اثر بی توجهی می تواند تا سر حد مرگ پیش برود. ضمن این که کارشناسان علوم تغذیه و زیستی معتقدند انسان بدون آب فقط تا حدود 4 روز می تواند ادامه حیات بدهد.
آشپزخانه و آبدارخانه قلب تپنده ی خانه، اداره، هیات و موکب
این اهمیت آب و لزوم تغذیه بدن، حضور آشپزخانه به عنوان قلب حیاتی زیستگاه های انسانی را اجتناب ناپذیر کرده است. روحیه تغییر، تنوع طلبی و علاقمندی به طعم ها موجب شده تا آدم ها آب مورد نیاز خود را با نوشیدنی ها و غذاهای مختلف تامین کنند. آب طبیعی، غذاهای آبدار، بستنی، میوه ها و سبزیجات، نوشابه ها، شیر قهوه، انواع نوشیدنی ها، شیر، شربت ها، شیر کاکائو، دوغ، دمنوش ها، دم کردنی ها، آب میوه ها، خیسانده میوه خشک در آب، قهوه و چای و... انواع مواد خوراکی با پایه ی آب و مواد روان هستند که انسان ها به فراخور از آنها استفاده می کنند. ناگفته نماند هر چند این مواد می توانند آب مورد نیاز بدن را تامین کنند امّا باید دقت شود تا حتی المقدور از مواد طبیعی تر و بدون آلاینده های شیمیایی استفاده کرد.
قهوه و چای، آشنای دیرینه سفره، دورهمی، گعده، مهمانی و مزاج ایرانی
امروزه چای به عنوان یکی از نوشیدنی های فراگیر در ایران عزیز ما مصرف می شود. هرچند چای در دنیا پیشینه ی چند هزار ساله دارد امّا ورود آن به ایران به ده های آخر قرن سیزده هجری شمسی – یعنی کمتر از 150 سال پیش - باز می گردد. به نظر می رسد تا قبل از آن مصرف قهوه در ایران مرسوم بوده و نام قهوه خانه همین مطلب را به ذهن متبادر می سازد. کشت وسیع چای پس از اولین ورود آن در پهنه های شمالی کشور، در کنار تجارت و واردات چای، موجب شد تا مصرف این نوشیدنی افزایش یابد و به مقدار زیادی از مصرف قهوه بکاهد. هر چند هر دوی این موارد را به عنوان گیاهان دارویی باید تلقّی کرد و طبعا مصرف آن را کنترل نمود، لیکن کارشناسان علوم تغذیه برای قهوه خواص بسیاربهتر و ارزشمندتری را ذکر می کنند. بر همین اساس نیز رویکرد مجددی در افزایش مصرف قهوه در جامعه دیده می شود و امروزه کافه های فروش قهوه و دهها شرکت داخلی به تولید گونه های مختلف قهوه های خالص و فرآوری شده با بسته بندی های مختلفی نظیر قهوه فوری، قهوه ترک، قهوه ساییده شده، قهوه پودر، دانه قهوه (عربیکا Arabica، روبوستا Robusta، لیبریکا Liberica و اکسلسا Excelsa)، ساشه تک نفره، قهوه ی آماده لیوانی، قهوه اسپرسو Espresso، دابل اسپرسو Double Espres ، «رد آی» Red Eye ، بلک آی Black Eye ، آمریکانو Americano ، لانگ بلک Long Black ، ماکیاتو Macchiato ، لانگ ماکیاتو Long Macchiato، کورتادو Cortado ، بریو Breve ، کاپوچینو Cappuccino ، فلت وایت Flat White ، قهوه کافه لاته ،CafeLatte ، موکا Mocha ، وینا Vienna ، آفوگاتو Affogato ، کافه اوله Cafe au Lait ، آیس کافی Iced Coffee و... اقدام می کنند. نوشیدنی ها به ویژه چای، پای ثابت پذیرایی های خانواده ایرانی، ادارات و سازمان ها، میهمانی ها، هیات ها و مساجد و... می باشد.
پیوند ناگسستنی چای و چایخانه با برانگیختگی عواطف انسانی ایرانیان
یک نوشیدنی گرم مثل چای، قهوه، شیر قهوه، دمنوش، شکلات داغ و... زمینه آن را فراهم می کند تا: گپ و گفتی شکل بگیرد؛ خستگی از بدن خارج شود؛ فضای سرد بین افراد محو شود؛ دورهمی شکل بگیرد؛ افراد احساس آرامش و رفع خستگی کنند؛ تمرکز افراد بیشتر شود؛ صمیمیت ها و حرف های از سر مهر و محبت جریان پیدا کند. مصرف چای و قهوه تقریبا پای ثابت صبحانه ایرانی است و در مناطقی مثل خطّه ی آذربایجان و زنجان خطّه ی ترک زبانان، مصرف چای لیوانی مرسوم تر است.
استفاده از ظروف مذهبی در مجالس اهلبیت (ع)
مساجد، حسینیه ها، هیئت ها، موکب ها، روضه های خانگی، روزه های هفتگی، روضه های ماهانه، سفره های نذری مثل سفره حضرت رقیه (س)، سفره ی امام موسی بن جعفر (ع)، سفره ی نذر امام زمان (عج)، ختم انعام، جلسات ختم حدیث کساء، زیارت عاشورا، ختم سوره ی یس، و دیگر برنامه ها و مراسم های تعزیت و اقامه عزای شهادت اهلبیت عصمت و طهارت، و همچنین مجالس ختم اموات مومنین ( شامل سوم، هفتم، چهلم وسال) از جاهایی هستند که بیشترین میزان مصرف و عرضه ی چای و در مواردی قهوه در آن انجام می شود. چرا که این محل های اجتماع و مجالس ذکر مصیبت، عموماً با ساده ترین شکل برپا می شوند و ساده ترین پذیرایی آن نیز چای – به همراه قند یا شکر یا خرما – است. میهمانان این مجالس نیز که با نیت خالصانه ی ذکر مصیبت و اقامه عزا و ثبتِ نام آنان در پرونده ی محبان و عزاداران اهل بیت پیامبر خاتم (ص) به مجلس آمده اند، چندان به دنبال زرق و برق پذیرایی نیستند. طبعا از مهم ترین این مجالس برای اظهار محبت به ساحت قدس حضرات معصومین و بیزاری جویی از دشمنان و قاتلین اهلبیت علیهم السلام، مجالس عزاداری محرم و صفر، مجالس فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س)، پیاده روی زیارت اربعین سید الشهدا (ع) و مجالس مربوط به شهادت دیگر امامان معصوم (ع) می باشد. ضمن این که به اعتبار احادیث وارده شرکت در مجالس عزا و شادی اهل بیت رسول (ص) هر دو از استحباب بالا در حدّ وجوب برخوردار است لذا در کنار مجالس عزا، مجالس شادی اهلبیت مثل عید نیمه شعبان، عید غدیر، عید ولادت حضرت زهرا س ، عید ولادت پیامبر، مبعث پیامبر، 13 رجب عید ولادت امیرالمومنین ع، سوم شعبان ولادت امام حسین ع ، ولادت ثامن الحجج امام رضا ع، و میلاد دیگر امامان شیعه در کنار سایر اعیاد مذهبی مثل عید فطر و عید قربان و عید جمعه در سراسر ایران اسلامی در مناسبت های مربوطه برگزار و در پذیرایی ها از چای، قهوه، شربت و سایر نوشیدنی ها استفاده می شود.
نکته ی مهمی که باید به آن توجه شود اِشراف حضرات معصومین بر جهان هستی می باشد زیرا آنان به خواست الهی دارای ولایت تکوینی هستند. به تعبیر متن اِذن دخول حرم های مطهر امامان شیعه، آن حضرات شاهد زیارت ما هستند و کلام و فعل ما را می بینند و پاسخ سلام ما را می دهند اما عموم ما مسلمین ظرفیت معنوی لازم برای شنیدن آن پاسخ را نداریم؛ لذا اخلاص بانیان، ساعیان و خدمتگزاران مجالس اهلبیت، ریز به ریز ثبت و ضبط می شوند. به خصوص جاهایی که به لحاظ شئونات اجتماعی متعارف، جزء کارهای ساده و دون و سطح پایین تلقی می شوند چه بسا بیشتر مورد عنایت اولیای دین قرار بگیرد. لذا بسیار دیده ایم که افراد زیادی با تحصیلات عالیه، با مشاغل مهم در جامعه و با داشتن موقعیت اجتماعی و تمکّن مالی عالی، بسیار بی ریا، خالصانه و بی سر و صدا و ناشناخته، به دور از هر گونه کار ویترینی، در کارهایی مثل خدمتگزاری در حرم، کفشداری حرم، چایخانه و آبدارخانه موکب، و نظافت هیئت و مسجد و حسینیه ها فعالیت می کنند. این فعالیت ها هم عاشقی می خواهد، هم باب آشنایی با خوبان است، و هم مدخل دستگیری وعنایت و نجات است. بسیاری از همین افراد با نیت ، حتی بخشی یا تمام هزینه های چایخانه و موکب را می پردازند زیرا:
سماوری که به بزم حسین (ع) می جوشد بخار رحمت آن جُرم خلق می پوشد
چنان که طفل گرسنه به شیر مادر خود به چای روضه تان صبح و شام محتاجیم
استکان نعلبکی محرم، و موکب های اربعین
پذیرایی از شرکت کنندگان در مجالس حسینی و اهلبیت علیهم السلام طبعاً در ظروفی انجام می شود. استکان، نعلبکی، شکردان، جای قند، قوری، فنجان، لیوان، فنجان قهوه خوری، پارچ، کتری، پاسماوری، کاسه قند، قندان و شکرپاش، چایدون یا چای دان و ظرف چای از ظروف معمول و مرسوم برای پذیرایی با چای و قهوه می باشند. در سال های اخیر از سوی هنرمندان محب اهلبیت، ابتکارهای زیبایی در این رابطه زده شده است به گونه ای که این وسایل با نمادها، اذکار، اشعار و اسامی زیبای حضرات معصومین طراحی، تولید و عرضه می شود تا این پذیرایی و نوشیدنی ساده، در کنار تغذیه جسم ، یک غذای حیاتی مورد نیاز روح انسانی را نیز دارا باشد. به تعبیر دیگر، با تزیین شدن این وسایل به نام شکوهمند اولیای دین الهی، آن وسایل ساده تبرّک پیدا می کنند. این ظروف که در جامعه به ظروف مذهبی، یا ظروف چایخانه، ملزومات هیئت، ملزومات پذیرایی از مهمان اهلبیت، پذیرایی ازگریه کن امام حسین (ع)، ظروف پذیرایی از زائر امام حسین (ع)، یا استکان محرم، نعلبکی سیدالشهدا، ظروف اهلبیتی، وسایل چای روضه، ظروف و ملزومات چایخانه هیئت، وسایل چایخانه موکب، وسایل چای خانه تکیه و قوری محرم شهرت یافته اند، عموماً از ساده ترین کالاهای موجود در بازار تولید می شوند، امّا از آن جهت که پشت این فکر، اخلاص، معنویت و ارادت به ساحت مقدس اهلبیت پیامبر رحمت نهفته است، لذا این وسایل ساده و دور از تفاخر، راه خود را به زندگی های خانواده های شیعیان باز کرده و آنان با خلوص نیتی وصف ناپذیر این وسایل ساده را در زندگی خود وارد کرده اند؛ آنرا جزء وسایل دکوری، متبرک و حتی فاخرِ خانه خود قرار می دهند و در واقع این وسایل ساده تا پذیرایی از میهمانان و بخشی از سبک زندگی اسلامی و دینی آنان راه یافته اند. البته این استفاده از ظروف مذهبی به مجالس عزاداری ختم نمی شود و بسیاری از این ظروف در مجالس شادمانه معصومین نیز استفاده می شود.
جنس قوری و استکان فاطمیه و محرم
در تولید لوازم چای خانه هیئت، شامل استکان، نعلبکی، قوری، کتری، لیوان، فنجان، قندان، جای شکر، پارچ و ... از موادی مثل شیشه، سرامیک، چینی و یا شیشه های مقاوم شده موسوم به پیرکس بکار می رود. قوری های پیرکس نسبت به حرارت مستقیم مقاوم تر هستند. این لوازم در مواردی نیز با فلزاتی مثل برنج، مس، روی و استیل تولید می شوند. اگر در چایخانه ها از سماور استفاده شود، معمولا جنس آن ها نیز برنج، استیل و مس می باشد.
تنوع در سایز و حجم ملزومات چای خانه محرم، اربعین و فاطمیه
اندازه و سایز ملزومات چایخانه مجالس اهلبیت (ع) متفاوت است. این تفاوت سایز در کلیه اقلام مشهود است. مثلا استکان کمر باریک کوچک ، استکان کمر باریک بزرگ، استکان عینکی کوتاه و بلند، نیم لیوان، لیوان، ماگ، و... حجم مختلف دارند. یا مثلا در کارخانه فنجان در اندازه های مختلف برای انواع قهوه تلخ، فنجان سایز قهوه لاته، فنجان شیر شکلات، فنجان هتلی استاندارد، فنجان اسپرسو و... تولید می شود؛ یا قوری ها در اندازه های مختلف نظیر قوری کوچک، قوری یک لیتری، قوری 5/1 لیتری، قوری دو لیتری و بزرگ تر برای هیئت ها، مساجد، تکیه ها و حسینیه ها و موکب های بزرگ، تولید و به نام ائمه (ع) زینت و متبرّک می شوند. برخی از محصولات به صورت تک فروخته می شود و برخی دیگر به صورت ست و بسته ای. مثلا استکان کمر باریک و نعلبکی ها عموما دربسته های 6 عددی عرضه می گردد. موکب های اربعین که به طور مرتب و در تعداد انبوه زائر دارند و مشتاقان چای ارباب در مسیرهای اربعینی تجمّعی هستند، یا چایخانه بزرگ حرم مطهر ثامن الحجج حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) از جاهایی هستند که از قوری و کتری های خیلی بزرگ برای پذیرایی زائرین حسینی و رضوی استفاده می کنند. امروزه چای خانه رضوی از شناخته شده ترین چایخانه ها در ایران است که از سماورها و کتری و قوری های بزرگ و خیلی بزرگ استفاده می کنند. بسیاری مشتاقان از گوشه و کنار ایران و جهان با نذر به زیارت امام رضا ع می آیند و برای چایخانه حضرتی وجوهات می پردازند.
نحوه ی چاپ استکان، فنجان و قوری مجالس محرم و صفر
برای چاپ کردن اسامی متبرّک و اذکار بر روی ملزومات و وسایل چایخانه، از روش های مختلف چاپ استفاده می شود. چاپ کوره ای، چاپ سابلیمیشن و چاپ لیبل شیشه ای از روش های مرسوم برای چاپ روی ظروف آشپزخانه و وسایل چای خوری موکب می باشد.
در چاپ کوره ای از حرارت بالا تا حدود 800 درجه سانتیگراد استفاده می شود و چاپ انجام شده از دوام بالاتری برخوردار است و به اصطلاح گفته می شود این کار خش ناپذیر است. به طور طبیعی برای سالم ماندن ظروف در این حرارت بالا، ظرف مربوطه باید از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.در عین حال توصیه می شود که ظروف چاپ کوره ای را با مواد اسیدی مثل وایتکس، سیم ظرفشویی، اسکاچ و ماشین ظرفشویی نشویید. در این روش چاپ، بر روی اسامی متبرک لایه محافظی وجود ندارد و کسانی که در دست زدن به اسامی معصومین (ع) احتیاط می کنند باید دقت لازم را به خرج دهند یا مثلا با محلول لاک بی رنگ لایه ی حفاظ ایجاد کنند.
چاپ سابلیمیشن روش جدیدتری نسبت به چاپ کوره ای است. برخی اقلام چای خانه به این روش چاپ می شوند. در این روش امکان تنوع رنگ چاپ بیشتر است؛ ضمن این که لایه ی محافظ بر روی نوشته و طرح محصول وجود دارد. البته دوام این نوع چاپ نسبت به چاپ کوره ای کمتر می باشد لذا توصیه های مربوط به شستشو که در بالا گفته شد در این موارد نیز باید بیشتر رعایت شود.
چاپ به روش لیبل شیشه ای نیز از دیگر روش های مرسوم است که بعضاً در چاپ ظروف چایخانه محرم و اربعین استفاده می شود. در این روش نیز باید در شستشوی ظروف احتیاط لازم انجام شود تا چاپ آن دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد. ناگفته نماند که اساسا این کارها در انواع نوع چاپ در تیراژهای لالا تولید می شوند.
به جرات می توان گفت که چاپ کوره ای با دوام ترین چاپ می باشد و لذا برای استفاده در هیئت های پر جمعیت و استفاده مستمر یا در اماکنی مثل موکب های اربعینی، استفاده از استکان نعلبکی چاپ کوره ای ترجیح دارد. اما برای روضه های خانگی و مجالس مذهبی محدود می توان از این وسایل با گونه های چاپ دیگر استفاده کرد و ضمن رعایت نکات گفته شده، تا مدت ها از این ظروف استفاده کرد.
فروشگاه دیدار در مورد هر کدام از محصولات چایخانه تولید و عرضه شده در فروشگاه اینترنتی خود، به نوع چاپ آن اشاره می کند و شایسته است خریدار و مخاطب محترم، برای استفاده به نکات بالا توجه نماید.
وسایل چایخانه هیئت در فروشگاه دیدار
فروشگاه حضوری و آنلاین شاپ دیدار بر حسب استقبال گرم ایرانیان و همچنین موالیان اهلبیت عصمت و طهارت در سایر اقصی نقاط جهان به تولید و عرضه استکان و قوری و نعلبکی مذهبی و دیگر وسایل چایخانه اقدام می نماید. در واقع امروزه علاوه بر هیئت و حسینیه ها این وسایل زینت بخش بسیاری از مجالس مذهبی خانواده ها و هیات های خصوصی شده و این وسایل زیبا در بوفه، دکور و سبک زندگی ایرانی اسلامی جای گرفته است. همچنین بسیاری از خانواده ها این وسایل را برای خود، فرزندان خود و مجالس دینی خارج از کشور به صورت همراه مسافر و... به دیگر نقاط جهان می برند. همچنین برخی نمایندگی های دفتر فرهنگی دیدار این وسایل را به کشورهای اسلامی منطقه غرب خاورمیانه مانند لبنان سرافراز، عراق در مسیر رهایی از استکبار جهانی و... ارسال می کنند.
محصولات چای خانه فروشگاه دیدار از تنوع زیادی برخوردار است و نظر به استقبال دوستداران اهلبیت و فرهنگ اهل بیت (ع) از این وسایل کاربردی برای پذیرایی از مهمانان خود با چای روضه، و علاقمندان به سبک زندگی ایرانی اسلامی، بر این تولیدات و تنوع عرضه به تدریج افزوده می شود. برخی تولیدات و محصولات عرضه شده در حوزه وسایل چایخانه حسینیه و چای خانه هیئت در فروشگاه مجازی و فروشگاه حضوری دیدار از این قرار است:
استکان: بیشترین تقاضا و مصرف وسایل چای خانه مربوط به استکان و نعلبکی می باشد. استکان ها دارای قالب های مختلفی می باشند. معروف ترین قالب ها، استکان کمر باریک و استکان دسته دار هستند. فارغ از شکل و حجم متفاوت استکان ها، استکان دسته دار خود دو بخش اصلی استکان دسته دار کمر باریک و استکان دسته دار معمولی تقسیم می شوند. فروشگاه دیدار تا کنون از جمله این استکان ها را تولید و عرضه داشته است:
استکان کمر باریک بانوی صبر و استقامت طرح یا زینب کبری، استکان کمر باریک هیئتی طرح یا اباعبدالله، استکان چای روضه کمر باریک طرح نجات اهل عالم با حسین است، استکان کمر باریک طرح هیئتی سلام بر حسین، استکان هیئتی کمر باریک طرح به فدای لب عطشان حسین، استکان مذهبی کمر باریک طرح یا مهدی ادرکنی، استکان کمر باریک مجلسی طرح بقیة الله، استکان موکب کمر باریک طرح یا اباعبدالله، استکان هیئتی کمر باریک طرح نجات اهل عالم با حسین است، استکان هیاتی کمر باریک طرح سلام بر حسین، استکان ایرانی کمر باریک طرح به فدای لب عطشان حسین، استکان کمر باریک مجالس اهلبیت طرح یا مهدی ادرکنی، استکان هیئتی کمر باریک طرح السلام علی السیده رقیه، استکان چای روضه کمر باریک طرح یا حسن المجتبی، استکان مذهبی یا ابا القاسم یا رسول الله، استکان طرح دینی کمر باریک طرح امیرالمومنین حیدر، استکان کمر باریک هیئتی طرح صلی الله علیک یا زینب الکبری، استکان ساده عینکی طرح یا حسین ابن علی، استکان کمر باریک امام رضایی طرح یا علی ابن موسی الرضا ع، استکان با اسم اهل بیت کمر باریک مذهبی طرح السلام علیک یا اهل بیت النبوه، استکان مبعث کمر باریک طرح یا ابا القاسم یا رسول الله، استکان هیئت کمر باریک طرح یا حسن ابن علی ایها المجتبی، استکان محرم عینکی طرح یا ابا عبدالله الحسین الشهید، استکان محرمی عینکی طرح یا ابالفضل العباس، استکان شهدای محرم کمر باریک دسته دار طرح یا عطشان، استکان شیرخواره حضرت علی اصغر (ع)، استکان جوان طرح حضرت علی اکبر.
استکان هیئتی دسته دار طرح یا فاطمه الزهرا س، استکان هیئتی کمر باریک دسته دار فاطمیه طرح السلام علیک یا فاطمه الزهرا، استکان هیئت محرم کمر باریک دسته دار طرح حسین منی انا من حسین، استکان مقاومت و استقامت کمر باریک دسته دار طرح یا زینب الکبری، استکان مجلسی کمر باریک دسته دار طرح بقیه الله، استکان فاطمیه کمر باریک دسته دار طرح ان فاطمه الصدیقه الشهیده، استکان طرح دارکمر باریک دسته دار طرح سلام بر رقیه خاتون، استکان طرح دارکمر باریک دسته دار طرح یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها، استکان هیئت فاطمیه کمر باریک دسته دار طرح یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها، استکان قتیل العبرات کمر باریک دسته دار طرح حسین منی انا من حسین، استکان انتظار کمر باریک دسته دار طرح بقیه الله، استکان روضه فاطمیه کمر باریک دسته دار طرح ان فاطمه الصدیقه الشهیده، استکان روضه محرم کمر باریک دسته دار طرح یا ابالفضل، استکان احرار الشهدا دسته دار طرح یا اباعبدالله، استکان علمدار کربلا دسته دار طرح یا ابالفضل، استکان بیعت دسته دار طرح نوجوان علی الحسین (ع)، استکان تشنه لب دسته دار بلند مات طرح یا اباعبدالله، استکان غریب کربلا دسته دار بلند مات طرح یا اباعبدالله الحسین، استکان موکب دسته دار طرح سلام بر امام حسین، استکان روضه مادر دسته دار بلند مات طرح صل الله علیک یا فاطمه الزهرا س، استکان غریب مادردسته دار طرح یا سید الشهدا، استکان غریب مدینه دسته دار طرح امام حسن المجتبی، استکان مادر مظلومه کمر باریک دسته دار بزرگ طرح یا فاطمه الزهرا، استکان طفل شهید دسته دار طرح یا رقیه الشهیده، استکان احرار کربلا دسته دار طرح یا حسین بن علی شهید، استکان مظلوم کربلا دسته دار بزرگ طرح صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین، استکان اهل بیتی دسته دار طرح السلام علیک یا اهل بیت النبوه، استکان سرور جوانان بهشت کمر باریک دسته دار طرح یا حسن المجتبی، استکان باب المراد کمر باریک دسته دار طرح یا حسن ابن علی العسکری، استکان آستان مهر هشتم دسته دار بزرگ طرح یا علی بن موسی الرضا ع ، استکان باب الحوائج کمر باریک دسته دار طرح یا موسی ابن جعفر الکاظم ع، استکان غریب مادر دسته دار طرح السلام علی ابن سدره المنتهی، استکان دسته دار طرح ان الحسین مصباح الهدی، استکان غدیری کمر باریک طرح علی ولی الله، استکان غریب مادردسته دار طرح حسین جان، استکان امام زمانی نیمه شعبانی دسته دار سلام علی آل یاسین - یا اباصالح المهدی، استکان باب الحوائج ساقی عطشان کمر باریک دسته دار طرح یا ابالفضل العباس، استکان دسته دار طرح یا حسین ابن علی، استکان مادر شهیده دسته دار بزرگ طرح السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده،
نعلبکی: این کالا از محصولات کاربردی و مصرفی می باشد که هم جنبه تزئین و زیبایی دارد و هم برخی از افراد برای خوردن چای از آن استفاده می کنند تا چای خود را خنک کنند. معمولا هیئت و موکب ها و مساجد و حسینیه های قدیمی و اصیل از نعلبکی برای توزیع چای روضه بین عزاداران و نمازگزاران استفاده می کنند.
استفاده از نلبکی برای خنک کردن چای این مزیت را نیز دارد که مصرف قند کمتر می شود. این مساله چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ بهداشت تغذیه سلامت می تواند حائز توجه باشد.
امروزه در مجالس مذهبی نظیر مجالس عزای سید الشهدا ع، روضه فاطمه زهرا س، عزاداری شهادت امیرالمومنین در ماه رمضان و دیگر جاهایی که چای روضه و چای نذر اهل بیت پیامبر ص ارائه می شود از نعلبکی های با طرح مذهبی هم استفاده می شود. برخی نیز علاوه بر این جنبه به طرح تزیینی کارخانه توجه می کنند و مثلا از نعلبکی گلسرخی و نعلبکی لبه طلایی، نعلبکی طرح قدیمی یا نعلبکی طرح جدید و طرح مدرن استفاده می کنند.
در حوزه نعلبکی با طرح های مذهبی، گاهی افراد برای تکمیل ست چای خانه منزل یا هیئت عزاداری خود از نعلبکی مذهبی خرید می کنند؛ برخی استکان نعلبکی مذهبی و برخی نیز فنجان نعلبکی را انتخاب می کنند. استکان نعلبکی های مذهبی در روضه، هیئت، موکب، منزل و مجالس خصوصی و در سایر مکان ها قابل استفاده است. نعلبکی های چای روضه مثل استکان هیئت می تواند برای مناسبت های مختلف دینی مثل نعلبکی محرمی، نعلبکی فاطمیه، نعلبکی غدیری، نعلبکی بعثت پیامبر ص، نعلبکی امام زمانی و شعبان تولید و عرضه شود.
در فروشگاه دیدار شما می توانید به صورت آنلاین یا حضوری نعلبکی طرح دار اسم ائمه را در کنار نعلبکی با طرح گل و اسلیمی تهیه نمایید. نعلبکی هایی که برای این کار استفاده می شود به لحاظ جنس شامل نلبکی بلور، نعلبکی شیشه ای و نعلبکی چینی است. عموم این محصولات حاصل تولید کارخانجات ایرانی و تلاش هموطنان مان می باشد. نظر به استقبال شما شهروندان عزیز ایرانی و سایر دوست داران اهلبیت ع در دیگر نقاط کره زمین، تولید و عرضه این محصولات در آنلاین شاپ دیدار رو به توسعه است.
برخی طرح هایی که تا حال در دیدار شاپ عرضه شده است از این قرار می باشد:
. نعلبکی طرح گل
. نعلبکی طرح حاشیه
. نعلبکی ساده شیشه ای طرح انگشتی
. نعلبکی طرح چای روضه
. نعلبکی طرح طلایی
. نعلبکی مظلوم مدینه طرح السلام علیک یا حسن بن علی المجتبی
. نعلبکی محرمی یا حسین شهید
. نعلبکی مادر پهلو شکسته طرح یا فاطمه زهرا (س)
. نعلبکی اشک مظلوم طرح یا رقیه
. نعلبکی طفل رضیع طرح علی اصغر
قوری: قوری در اساس برای دم کردن چای استفاده می شود اما استبعادی ندارد که از آن برای سایر موارد مشابه – مثل تهیه دم نوش – استفاده شود. از گذشته دور قوری های گلسرخی و همچنین قوری های قجری (منقش به عکس شاهان قاجار) در ایران شهرت داشت و جزء جهیزیه دختران نیز این طرح قوری ها به همراه شمعدان قجری و دیگر وسایل چای خانه و پخت و پز و ... طبق کشون می شد. طبق کشی در گذشته ایام یک شغل بود و در تهران قدیم کوچه نایب السلطنه واقع در پایین تر از میدان شهدای تهران از مراکز اصلی این حرفه محسوب می شد. طبق کشی رسمی بود که برای نوعروسان قبل از عروسی انجام می شد و و خانواده داماد بخشی یا تمام وسایل یک زندگی را در طَبق هایی گِرد به منزل عروس می فرستادند. گاه این طبق ها تا 7 عدد و در موارد زیادی نیز بیش از این بود. البته جهیزیه قدیم با جهاز دادن در امروز به کلی تفاوت کرده است. آن زمان ها در جهیزیه وسایلی مثل یخچال، فریزر، ساید، جارو برقی، اتوی بخار، سرخ کن برقی، اجاق گاز و ده ها وسیله برقی و غیر برقی دیگر وجود نداشت چرا که در گذشته های نه چندان دورتر نه برق بود و نه گاز؛ و زندگی ها بر این اساس خیلی ساده تر و با صبوری بیشتر می گذشت. قوری و سماور و کتری و استکان در آن زمان پای ثابت جهیزیه ها بود چرا که چای خوری از ابتدایی و ساده ترین پذیرایی ها بود که در هر خانه و کوی و برزن قابل دسترس بود. البته پخت و پز و گاه دم کردن چای بر روی چراغ والور، چراغ سه فیتیله و گاه بر روی سه پایه فلزی و چراغ گردسوز انجام می گرفت. گاهی هم پخت غذا و دم کردن چای با ذغال (از جمله ذغال زیر کرسی) انجام می شد تا در هزینه انرژی صرفه جویی شود). چای ایرانی دم کشیده با حرارت شعله ی کم گردسوز یا چای ذغالی عطری متفاوت داشت و طعم آن با امروزه کاملا متفاوت بود که به دلیل بی صبری و عجله و روی گاز یا کتری برقی آب به جوش می آید و از چای کیسه ای یک بار مصرف استفاده می شود که برای رنگ و طعم گرفتن به آن انواع رنگ های مصنوعی و طعم های غذایی و شیمیایی اضافه می کنند.
متاسفانه به دلیل همین مسابقه جنون آمیز سرعت و احساس وقت نداشتن یا بی حوصلگی ها حتی اصالت طعم ها و خوراکی ها از بین رفته است. چای روضه تکیه و موکب محرم و فاطمیه و دیگر مراسمات مذهبی از جاهایی هست که احتمال یافتن و حس طعم های واقعی چای بیشتر است چرا که از چای با کیفیت بهتر در کنار توجه به خوب دم کشیدن چای، نذرهای خالصانه و عنایت مولا برخوردار است.
قوری های طرح دار مذهبی برای مناسبت های مختلف مذهبی تولید و عرضه می شوند: قوری محرمی، قوری فاطمیه، قوری غدیری، قوری امام زمانی، قوری امام رضایی، قوری پیامبر ص، قوری حضرت ابوالفضل عباس ع، قوری زینب و زینبیه س، قوری رقیه خاتون و... مواردی از قوری ها هستند که با نقوش و نوشته هایی زیبا به این اسامی و موقعیت ها متبرک شده اند.
قوری ها از جنس چینی، سرامیک، شیشه و بلور تولید می شوند و قوری های شیشه ای دارای مقاومت حرارتی پیرکس نامگذاری شده اند. در حال حاضر بیشتر قوری های مورد استفاده در کشور در واحدهای تولیدی ایرانی ساخته می شوند.
قندان ، جای قند و کاسه قند: شیرینی عمومی همراه چای، قند است و چای قند پهلو از همین موضوع شهرت گرفته است. در عین حال در سال های اخیر در بعضی هیئت ها در کنار چای روضه، شیرینی تازه گذاشته می شود. اما در منازل در روضه خانگی یا مجالس خانگی و فامیلی شادمانه اهل بیت ممکن است از دیگر شیرین کننده ها نیز در کنار قند استفاده کنند. کسانی که خود مشکل بیماری قند و دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 دارند، یا مهمانان خود را مخاطب سنجی می کنند و مثلا به دلیل کهولت سن احتمال دیابت در آن ها می دهند، از کشمش یا مویز یا انجیر یا خرما هم برای پذیرایی از مهمان مجلس اهلبیت استفاده می کنند چرا که چنین مهمانی احترام دارد؛ قطعا استفاده از مواد غذایی طبیعی بر استفاده از قند و شیرینی ترجیح دارد. در خرماها نیز به نظر می رسد استفاده از خرمای زاهدی یا خرمای خشک طبس یا خرمای پیارم که شیره و شیرینی کمتری دارد برای چنین پذیرایی هایی ارجحیت دارند. برخی نیز اگر مهمان ویژه داشته باشند از شیرین کننده هایی مثل پولکی اصفهان یا گز اصفهان یا سوهان قم استفاده می کنند که معمولا برای مجالس خیلی محدودتر و بستگان خیلی نزدیک تر می باشد.
فروشگاه حضوری و آنلاین شاپ دیدار قندون و کاسه قند مناسبتی تولید و عرضه داشته است. این قنددان ها دارای طرح نوشته و نقوش مختلف و زیبایی می باشند. برخی قندان ها چینی و سرامیک و برخی نیز شیشه ای بوده اند. عموم قندان ها ایرانی و در مواردی نیز محصول تُرک می باشند. در زیر به برخی محصولات ارائه شده در سایت فروشگاه دیدار اشاره می شود:
- قندان چینی طرح یا حسین ابن علی الشهید
- قندان چینی طرح یا اباعبدالله (2 طرح)
- قندان شیشه ای طرح یا اباعبدالله
- قندان چینی طرح یا حسین ابن علی
- قندان شیشه ای طرح یا فاطمه الزهرا (2 طرح)
- قندان بلور طرح یا اباعبدالله
- قندان چینی طرح یا فاطمه الزهرا
- قندان شیشه ای طرح یا حسین ابن علی
- قندان طرح 4 نور
- قندان بدون پایه طرح سه نور
- قندان پایه دار طرح سه نور
- کاسه قند بزرگ طرح نامتان قند و نبات است اباعبدالله
- کاسه قند کوچک طرح نامتان قند و نبات است اباعبدالله
نیم لیوان، لیوان و ماگ: نیم لیوان، لیوان و ماگ از وسایل مورد استفاده برای انواع نوشیدنی از جمله چای و قهوه و دمنوش و شربت می باشند. نیم لیوان بیشتر برای چای، و لیوان و ماگ برای چای و دیگر نوشیدنی ها استفاده می شود. دفتر فرهنگی دیدار لیوان و ماگ را برای شعائر و مناسبت های عزا و شادمانه با طراحی های مناسب طراحی، تولید و عرضه می کند. این ملزومات چایخانه و مجالس شادمانه اهلبیت وسایلی کاربردی هستند که می شود علاوه بر مصارف یادشده برای مصارف شخصی نیز در منزل، خانه و کاشانه و محیط کار نیز استفاده کرد؛ لذا می توان آن ها را برای استفاده شخصی تهیه کرد و یا به دیگران هدیه داد.
برخی از موارد تولید و عرضه شده این محصولات به قرار زیر می باشند:
- لیوان ماگ طرح صلی الله علیک یا فاطمه الزهرا
- لیوان ماگ طرح یا فاطمه الزهرا
- لیوان ماگ طرح یا امیرالمومنین حیدر
- لیوان دسته دار طرح یا اباعبدالله الحسین
- لیوان ماگ طرح من یار امیر مومنانم
- لیوان ماگ طرح امیری به غیر حیدر نیست
- لیوان ماگ طرح به ذره گر نظر لطف بو تراب کند
- لیوان ماگ سرامیکی طرح فاطمه
- لیوان ماگ سرامیکی طرح مدیون لطف مادر این خانواده ایم
- لیوان ماگ سرامیکی طرح چادرت را بتکان روزی ما را بفرست
- لیوان ماگ چینی طرح ما جرعه نوش شهد تولای حیدریم
- نیم لیوان طرح یا امیرالمومنین
- لیوان دسته دار طرح یا حسن بن علی المجتبی
- لیوان ماگ طرح سلام بر مادر خوبی ها
- لیوان مات طرح یا حسین
- لیوان مات طرح صل الله علیک یا اباعبدالله
- لیوان ماگ چینی طرح امام زمان با شعار بیا که مهر تو در جان من چو آب حیات
گفتنی است که فروشگاه دیدار در کنار این لیوان ها ده ها طرح لیوان کاغذی برای مناسبت های محرم فاطمیه غدیر و شعبان در کنار طرح های اعیاد طراحی و تولید نموده که نمونه های محرمی و فاطمیه آن برای استفاده در آبدارخانه و چایخانه مجالس مذهبی روضه های خصوصی و هیئت و موکب مناسب می باشند.
شکر دان، شکر پاش و جای شکر: جاشِکری یکی دیگر از وسایل کاربردی در چایخانه هیئت و مسجد و حسینیه و موکب و تکیه و دیگر آبدارخانه و آشپزخانه هاست. شکر پاش ها از جنس های مختلف ساخته می شوند که عمومی ترین آن ها شیشه ای و جنس پلاستیکی است. علت آن هم دیده شدن داخل ظرف است. البته ظرف شکر که جزء ست پاسماوری حساب می شود می تواند به صورت فلزی بدون روزنه به داخل آن باشد که دانه ها و رنگ شکر دیگر دیده نمی شود. در برخی هیئت ها و به خصوص هیئت های عراقی به جای قند از شکر استفاده می کنند که البته مصرف شکر به لحاظ بهداشت و سلامت ددان بر قند ترجیح دارد.
ست قوری و کتری: پک قوری و کتری یک سر همی است که دارای طرح و رنگ و نوشته واحد هستند. برخی از این ست ها دارای شیر هستند یعنی کتری شیردار است و به عنوان جایگزین سماور عمل می کند و قوری چای روی آن دم می کشد. ست کتری قوری طرح اباعبدالله الحسین با رنگ سفید از نمونه کارهایی است که در فروشگاه دیدار عرضه گشت
استفاده از برندهای ایرانی در تولید ظروف مذهبی
برای تامین استکان نعلبکی و سایر ظروف مصرفی در ملزومات پذیرایی مجالس مذهبی، ازمحصولات کارخانه های ایرانی مختلفی استفاده می شود. این کار به شکوفایی اقتصاد ملی و اشتغال نیروی کار ایرانی و کمک به خودکفایی کشور و استقلال ایران اسلامی در برابر هجمه های آمریکا واستکبار جهانی کمک می کند؛ ضمن این که از واردات این اقلام می کاهد و از قیمت پایین تر نیز برخوردار است. از برندهایی که بیشتر برای چاپ نوشته و لوگو استفاده می شود می توان به این واحدهای تولیدی و صنعتی اشاره نمود: بلور کاوه، چینی مقصود، بلور اصفهان، چینی زرین، چینی نسترن، چینی تقدیس و...
به طور طبیعی همه ی واحدهای صنعتی محصولاتی با یک کیفیت عرضه نمی کنند لذا برای دوام بیشتر محصول می توان تمهیداتی اندیشید. یکی از مهم ترین کارها آن است که این وسایل – بویژه استکان ها – در معرض سرد و گرم شدن یکباره و دائم قرار نگیرند. یعنی برای جلوگیری از شکسته شدن استکان یا قوری که تازه می خواهید آب جوش در آن بریزید، در ابتدا کمی آب جوش یا چای داغ در ته آن ریخته، تامّلی داشته باشید یا همان آب جوش را داخل استکان بگردانید و سپس آن را با چای داغ یا قهوه ی داغ یا سایر نوشیدنی های گرم پر کنید.
یادآوری این نکته هم خالی از لطف نیست که در فرآیند تولید استکان های کمر باریک شرکت بلور کاوه، گره هایی در لبه ی برخی استکان ها وجود دارد که از دید کارخانه به معنی معیوب بودن کالا نیست.
قیمت و سفارش خرید ملزومات چایخانه موکب، هیئت و حسینیه
دفتر فرهنگی دیدار تلاش دارد تا استکان نعلبکی، قوری و سایر ملزومات چای خانه و مجالس مذهبی را در طرح ها و سایز های مختلف، با کیفیت و جنس خوب ایرانی و ... با مناسب ترین قیمت ها ارائه نماید. برای مشاهده طرح ها و قیمت محصولات به سایت فروش اینترنتی دفتر فرهنگی دیدار به آدرس www. didareshop.com مراجعه فرمایید.
خدمات چاپ اختصاصی ملزومات چای خانه
با توجه به گستردگی چای خانه ها در هزاران مسجد، حسینیه، تکیه و موکب و سایر مجالس مذهبی بزرگ خصوصی در سراسر ایران (و کشورهای اسلامی همجوار نظیر عراق، لبنان، سوریه و...) یا برنامه های ویژه ای که برخی ارگان ها و نهادهایی مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، سازمان اوقاف و امور خیریه، آستان قدس رضوی، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیادهای خیریه مثل بنیاد 15 خرداد، محک و...، امام زاده های با شهرت زیاد مثل کریمه اهلبیت حضرت معصومه س در قم، حضرت شاهچراغ شیراز، حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری، امامزاده صالح در تجریش تهران و... دارند یا برای تجمعاتی مثل کاروان های راهیان نور که نیاز به تعداد زیادی وسایل چایخانه هست و متولیان آنان تمایل دارند تا اسم یا لوگوی اختصاصی خود را روی وسایل چای خانه خود داشته باشند، دفتر فرهنگی دیدار این امکان را ایجاد نموده تا به چاپ اختصاصی این مهم برای مشتریان اقدام نماید.