نوستالژی جامدادی
یادش به خیر آن روزگارقدیمی ترهای همین دوران ما – یعنی پدر بزرگ و مادر بزرگ ها - یادشان هست که وقتی بچه ها مدرسه می رفتند عموما یک کیف سگگ دار مشکی یا قهوه ای ویژه پسران بود که کتاب و دفتر و لوازم تحریر، لقمه و تنقلات و هله هوله یا حتی ظرف غذا را در آن می گذاشتند. بعدها کیف های سامسونت آمد که برخی ساده و برخی رمزدار بود. بودند بچه هایی هم که یک کیسه نایلونی برایشان همه کاره بود و آنچه را لازم داشتد در آن جا می دادند و زیر بغل می زدند و راهی مدرسه می شدند.
امروز آن دوره ها خاطره است. خاطراتی تلخ و شیرین. جالبه که برخی، از وضع موجود خود یا اجتماع اظهار گلایه می کنند و گذشته ی ایّام را طلایی به تصویر می کشند؛ آن ها این وضعیت ها را یا به یاد ندارند، یا از بیان حقیقت طفره می روند. هر چه بود گذشت و باز نخواهد گشت. البته امروز شرایط، زمین تا آسمان فرق کرده است. صدها مدل کیف با سایز، جنس، طرح، رنگ و قیمت مختلف برای خرید دانش آموزان تولید و عرضه می شود. البته این همه ی ماجرا نیست...با این که کیف ها زیپ دار و جیب دار هستند، برخی 2 زیپ و برخی 3 زیپ یا بیشتر، امّا بچه ها تا جا مدادی نداشته باشند، قدم از قدم بر نمی دارند!! البته جامدادی قدمتی طولانی دارد، اما استفاده فراگیر از آن در غرب به قرن 20 میلادی برمی گردد. در سال های میانی این قرن بود که ایده ثبت جامدادی محقق شد و یک جامدادی با طراحی خاص به نام خانمی آمریکایی ثبت شد. بعد از آن نیز گونه های دیگر و بالا رفتن مصرف.
در ایران قبل از انقلاب شاید به جرات بتوان گفت که جامدادی دانش آموزی، هویتی مستقل نداشت. این وضعیت به تدریج تغییر کرد به گونه ای که در سال های 1370 به بعد هر جامدادی 2،3 سال برای دانش آموز کار می کرد. بعدها این زمان کوتاه شد و هر سال همان قالب جامدادی با نوشته ی جدید جایگزین قبلی می شد... تا به امروز که دنیایی از طرح و رنگ و قالب و جنس و عکس ونوشته و... را شاهدیم. همچنین هستند دانش آموزانی که به یک جامدادی بسنده نمی کنند و در طول هفته از مدل های مختلف جامدادی خود در مدرسه رونمایی می کنند!!
کاربرد و مزایای جامدادی
از اسم این وسیله پیداست که جامدادی برای قرار دادن مداد است. این قرار دادن، به ویژه در مورد مداد، باعث محفوظ ماندن از شکستن نوک آن است. البته با آمدن خودکارو مداد نوکی، این مساله کمتر موضوعیت پیدا می کند. در عین حال جامدادی وظیفه های تکمیلی دیگری دارد از آن جمله: " یک جا قرار گرفتن همه انواع لوازم تحریر"، " جلوگیری از گم شدن"و "دسترسی سریع به لوازم تحریر". اگر در گذشته ایّام لوازم تحریر کودک و دانش آموز عموما به یک مداد سیاه و یک مداد قرمز یا مداد گلی محدود می شد، امروزه کیف جامدادی دانش آموز، بسته به سنّ او از وسایل مختلفی مثلِ مداد، خودکار، مداد رنگی، مغز مداد یا نوک مداد، مداد نوکی، خط کش، گونیا، نقاله، پرگار، پاک کن، مداد تراش، چسب نواری، چسب مایع و... انباشته می شود.
فراموش نکنیم جامدادی امروزه برای گروه های سنّی مختلف – از کودک تا بزرگسال- دختر، پسر، زن و مرد مصرف دارد. ضمن این که سایز و قالب و طرح برخی از جامدادی ها به گونه ایست که برخی خانم ها از آن به عنوان کیف لوازم آرایشی استفاده می کنند.
انواع جامدادی
جامدادی از جهات مختلف قابل دسته بندی است:
جنس و مواد اولیه یکی از فاکتورها می باشد.بر این اساس جامدادی چوبی، جامدادی فلزی، جامدادی نمدی، جامدادی پلاستیکی، جامدادی پولیشی، جامدادی برزنتی، جامدادی جیر، جامدادی پاناما، جامدادی مخمل، جامدادی پلی استر، جامدادی بافتنی، جامدادی پلی اورتان، جامدادی مخمل، جامدادی کتان، جامدادی سیلیکونی، جامدادی پارچه ای، جامدادی چرم طبیعی، جامدادی کنفی، جامدادی گلیم، جامدادی طلقی شفاف، جامدادی چرم مصنوعی، جامدادی فوم، جامدادی مقوای سخت و جامدادی pvc پی وی سی تولید می شود.
جامدادی یا باکس مداد از حیث نوع باز و بست آن به جامدادی زیپ دار، جامدادی آهنربایی، جامدادی دکمه دار، جامدادی کشی یا کشدار، جامدادی چسبی و جامدادی بندی تقسیم می شود.
جامدادی یا محفظه مداد از جهت کاربر و استفاده کننده به جامدادی دخترانه، جامدادی پسرانه، جامدادی زنانه و جامدادی مردانه تفکیک می شود. برخی نیز جعبه مداد را بر اساس جامدادی کودک، جامدادی نوجوان، جامدادی جوان و جامدادی بزرگ سال تقسیم می کنند.
جامدادی ها از جهت قالب کار هم تقسیم بندی هایی دارند: جامدادی کتابی، جامدادی رولی، جامدادی قالبی اشکال، جامدادی فانتزی، جامدادی طرح دارو جامدادی نوشته دار گونه هایی از این تقسیم بندی است.
جامدادی و فرهنگ سازی
امروزه فرهنگ سازی به امری پیچیده و گاه نامحسوس تبدیل شده است و بسیاری از کالاها دستمایه این ترویج فرهنگی قرار گرفته اند. یکی از مسائل مهم در موضوع جامدادی ها، اثرگذاری فرهنگی آن روی مصرف کننده، به ویژه کودکان و نوجوانان است. علیرغم تاکیدات زیاد بر هویت و استقلال فرهنگی ایرانی اسلامی، متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگانِ این دست محصولات، یا صرفا به دنبال کسب درآمد هستند، و یا در کنار چشمداشت به درآمد، خود، بانی ترویج فرهنگ بیگانه می باشند. نگاهی اجمالی به تصویر سازی های این محصول برای گروه های سنّی کودک، نوجوان و جوان نشان می دهد که بسیاری از این تصاویر برگرفته از شخصیت های کارتونیِ غربی، یا برخی سلبریتی های خارجی می باشند که بخشی از این موارد اساسا در سپهر فرهنگ رسمی کشور جایگاهی ندارند و به آن ها بهایی داده نمی شود در حالی که به تدریج به تغییر سبک زندگی بومی و استحاله فرهنگی می انجامد. جالب است که مثلا یک مجموعه بزرگ فروش مجازی کالاها، بسیاری از جامدادی ها ی خود را با نام برند و تولیدی اسم گذاری می کند؛ امّا وقتی به چنین مواردی می رسد از ذکر نام تولیدی آن خودداری می کند و در واقع شاهد همسویی بخش های تولید و فروش در هجوم فرهنگی به این اقشار جامعه هستیم و از مقامات مسئول صنفی و بالاتر واکنش خاصی مشاهده نمی شود. به نظر می رسد در کنار بی عملی این دست از دست اندرکاران، شایسته است امواج مطالبه گری کارشناسان و خانواده ها از طریق بیان مدنی دیدگاه ها در رسانه ها، و همچنین نظارت کادرهای آموزشی دلسوز نظیر معلم، مدیر، ناظم و مشاورین در مدارس فعال شود تا با این حرکات مغایرِ فرهنگ ایرانی اسلامی مقابله ای منطقی صورت پذیرد.
رویکرد فرهنگی فروشگاه دیدار در تولید و عرضه جامدادی
دفتر فرهنگی دیدار در امتداد فعالیت خود با موضوع تولید و ارائه محصولات فرهنگی، به تولید و ارائه این کالا به عنوان یک محصول کاربردی اقدام نمود که تاکنون بیش از 40 مدل جامدادی تولید و عرضه داشته است.
جامدادی های تولید و عرضه شده از سوی آنلاین شاپ دیدار در ابتدا از جنس چرم مصنوعی بود؛ اما در فاز دوم تولید به سمت جامدادی های پارچه ای هدفگزاری کرد و در این مرحله، عموم جامدادی ها از جنس مخمل ( و در موارد اندکی از پارچه ی هازان یا پاناما) بوده است. در حال حاضر می توان طرح های بیش از 30 مدل از این جامدادی ها را در سایت " دفتر فرهنگی دیدار " با جستجوی کلمه یادشده مشاهده نمود. در فاز نخست و اصلی، این جامدادی ها با رویکرد دینی و با فضای اندیشه ای " انتظار و پیوند با امام زمان عج "، " بزرگداشت غدیر و امیرالمونین علی ع "، " تعظیم شعائر فاطمی " و " تعظیم شعائر حسینی و اربعین " برای دو گروه سِنّی بزرگسال و کودک تولید و عرضه شد و هزاران مورد آن از سوی مشتاقان و فعّالان فرهنگی خریداری گردید.
در مراحل بعدی دفتر فرهنگی دیدار تهران در نظر دارد تا علاوه بر تنوع بخشی محصولات خود در موضوعات یادشده، به دیگر مناسبت ها و موضوعات دینی، و همچنین سایر موضوعات مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی بپردازد.
جهت مشاهده و خرید کالای این دسته از محصولات می توانید به سایت دفتر فرهنگی دیدار به آدرس
didareshop.com مراجعه نمایید.